Självklart vill alla företag anlita det bolag som är absolut bäst på marknadsföring. Detta för att nå ut med sitt budskap, öka trafiken till hemsidan och få en ökad försäljning. En marknadsföringsväg är SEO (synas på Google) och det finns flera bolag som hävdar att de är bäst på SEO. Men helt lätt att mäta detta är det inte då man kan vara bäst på SEO utifrån flera olika perspektiv.
Bäst – Genom att vara etta
Om ett SEO-bolag jobbar med att få en av sina kunder högst på Google på ett enda sökord och lyckas med detta kan de av denna kund anses vara bäst. Man har fått vad man eftersträvat genom att ligga i toppen.
Men man bör även se på vad SEO-bolaget har genomfört och på konkurrensen. Det finns till och med bolag som lovar sina kunder att de ska synas etta på Google på deras eget företagsnamn vilket knappast är en större bedrift. Det krävs knappast något stort SEO-arbete för att få E-butiker att synas på deras företagsnamn. Att vara etta innebär därmed inte alltid att man är bäst på SEO.
Bäst – Genom att skapa mest trafik
En annan syn är att SEO inte primärt handlar om att ligga etta på ett unikt ord utan istället få in trafik till hemsidan via flera olika sökord och dess longtails. Det är exempelvis bättre att få 1500 besökare per dag via 25 olika sökord än enbart 1000 besökare via ett ord. Här jobbar man bredare med SEO och skapar ett större mervärde för kunden. För att bestämma vem som är bäst på SEO blir i detta fall att avgöra vem som kan skapa mest organisk trafik till kunden.
Bäst – Genom att klättra snabbast
Det bör vara en större utmaning att klättra från plats 50 till första platsen mot att gå från andraplatsen till förstaplatsen. För att kunna avgöra vem som är bäst behöver man alltså utgå från samma startpunkt, ha samma konkurrens, samma sökord och samma tidsintervall.
Detta är näst intill omöjligt förutsatt att inte två SEO-bolag startar varsin webbsida samma dag och sedan tävlar för att nå första placeringen. Men det är extremt sällan som arbetet utförs på detta sätt. Därmed blir det även näst intill omöjligt att avgöra vem som är bäst.
Som kund får man helt enkelt se på vilka andra företag som SEO-bolaget jobbat med och analysera deras resa till toppen på Google. Därmed kan man se vilka som är bäst – eller i alla fall har väldigt bra referenser.