En hel del människor förstår inte begreppet sökmotoroptimering (SEO). Det är en process där sökmotorer använder robotar för att krypa och indexera webbsidor och samla in information om dem. Googles algoritmer utvärderar den information som finns på sidorna och använder hundratals faktorer för att avgöra var de ska visas i sökresultaten. Om en webbsida inte innehåller de nyckelord som folk söker efter kommer den inte att visas på de bästa platserna.

Sökmotorer är det vanligaste sättet för människor att surfa på webben, och det är en av de viktigaste komponenterna i digital marknadsföring. Människor utför biljoner sökningar varje år, och de högst rankade resultaten får vanligtvis fyrtio till sextio procent av all webbtrafik. De andra och tredjeplacerade resultaten får betydligt mindre trafik. Endast två till tre procent av sökarna klickar sig vidare förbi den första resultatsidan, så även en liten ökning av din sökmotorrankning kan leda till betydande trafik.

Det första steget i SEO-processen är sökordsforskning. Genom att göra nyckelordsforskning kan du upptäcka vilka nyckelord som folk söker efter och hur många som söker efter dessa nyckelord. Ju fler människor som söker efter de sökord du siktar på, desto bättre, eftersom du får en större målgrupp att rikta dig till. Om däremot ingen söker efter de nyckelord du valt kommer din webbplats inte att ha någon publik.

Hur du förbättrar sökmotoroptimeringen för din webbplats

Innehållet spelar en stor roll för sökmotoroptimering. Sökmotorer analyserar innehåll och fattar beslut utifrån olika faktorer, bland annat nyckelord, sidans utformning och länkprofiler. Webbplatser med relevant innehåll kommer att rankas högre i SERPs. Sökmotoralgoritmerna tar även hänsyn till innehållets kvalitet för att avgöra hur en webbsida rankas. Att få en webbplats högre rankad i SERPs ökar trafiken och varumärkeskännedomen. Nedan finns tips för att förbättra SEO för din webbplats.

Först ska du identifiera dina nyckelord eller söktermer. Du måste veta vad folk söker efter så att du kan rankas högre på dessa sökningar. För det andra ska du undersöka konkurrensen och avgöra vilka sökord du bör inrikta dig på. Se till att dina nyckelord finns i sökningar med hög volym – om det finns många människor som letar efter din produkt eller tjänst har du större chans att dyka upp i sökresultaten. På samma sätt kommer din webbplats inte att synas om det inte finns någon sökvolym.

Testning av organiska marknadsföringskanaler kan hjälpa dig att validera din SEO-strategi och identifiera trender som dyker upp i din bransch. Detta kan hjälpa dig att utveckla ditt innehåll med relevanta nyckelord som dina kunder sannolikt kommer att klicka på. Du kan också lära dig vilka funktioner som dina kunder tycker är användbara genom att genomföra en testkampanj. Att förstå dina kunders behov är viktigt för att förbättra din webbplats prestanda. Med hjälp av tester kan du skapa en webbplats som ger bästa möjliga användarupplevelse. Om du följer dessa tips kommer din webbplats att kunna rankas väl i sökmotorernas resultat.

Vad är sökmotoroptimering SEO?