Eventservice och konferenstips

Många konferensanläggningar i Göteborg har regelbundna bokningar året runt och har därför stor erfarenhet av konferensarrangemang, men ofta vill kanske du som arrangör sätta en egen prägel på konferensen. Det är därför som många anläggningar klarar av att anpassa lokalen och utrustningen efter dina specifikationer. I vissa fall blir det något dyrare, men i gengäld säkerställer du att konferensen kommer att bli lika minnesvärd som du vill ha den.

Om du istället är ny på konferensarrangemang kan det vara en bra idé att ta kontakt med anläggningen för att se om de kan hjälpa dig med tips och råd. I och med de frekventa bokningarna är det ett flertal anläggningar som har mångårig erfarenhet av att arrangera konferenser med hög profil – och det är en resurs som du bör utnyttja. Samarbetet kan se ut på olika sätt, men det sker ofta genom att de styr dig i rätt riktning om du har frågor om catering, mötesrum eller alla andra praktiska frågor.

Olika storlekar på lokaler

Du kan lägga ner hur mycket energi du vill på att hitta rätt föreläsare och laga den bästa maten, men om du inte hittar rätt lokaler kommer deltagarnas minnesbild ändå att vara negativ. Ingen vill sitta ett par dagar i möten i trånga, mörka rum. Fräscha, rymliga lokaler påverkar stämningen positivt och gör att diskussionen och atmosfären också blir fräsch och rymlig.

Det är en av anledningarna till att Göteborg är en bra stad för konferenser. Valfriheten är stor oavsett om du ska ha en konferens för flera hundra deltagare från världen över, eller om det bara är ett internt möte inom företaget. Du behöver knappast oroa dig för att inte få plats när ett antal anläggningar erbjuder lokaler på tusentals kvadratmeter. Om du å andra sidan är ute efter något mindre och mer intimt finns det anläggningar som kan tillmötesgå dessa behov också.

Det är inte bara storleken som avgör en lokals lämplighet som konferensrum, det finns flera andra aspekter som spelar in också. Där ingår exempelvis planlösning, ljus och inredning. Många vill ha ett ljust och luftigt rum för att mötet ska kännas piggt och fräscht. Dessutom kan inredningen vara viktig eftersom du vill se till att alla har någonstans att sitta bekvämt, samtidigt som deltagarna ska kunna kommunicera med varandra på ett lätt och ledigt sätt – eller, om det handlar om en föreläsning, kunna se och höra talaren utan problem.

Ny teknologi för telefonväxlar

Soluno är ett företag som erbjuder molnbaserade telefonväxellösningar. Alla kommunikationslösningar är operatörsoberoende vilket ger kunderna en stor frihet att välja vilken operatör som passar dem bäst eller att byta operatör. Soluno är en av de största spelarna på den nordiska marknaden och växer hela tiden. Det är ett företag som har internationella ambitioner för sin telefonväxel och de har all anledning att ha bra självförtroende. På kort tid har de redan erövrat tio procent av den svenska marknaden tack vara sin unika och innovativa telefonväxel.

Solunos telefonväxel – både smart och effektiv

Solunos telefonväxel skiljer sig på många sätt från en traditionell växel. Alla kanske inte riktigt har grepp om vad en molnbaserad telefonväxel innebär men för den som köper in växellösningar är det enkelt att se hur många fördelar Solunos telefonväxel har. Men behöver inte köpa in kostsam hårdvara när man använder Solunos telefonväxel. Systemet är stabilt och du som företagare behöver inte hålla koll på tekniken eller uppdatera den, det sköter Solunos tekniker. Du får helt enkelt mer tid att koncentrera dig på ditt företag och att utveckla det på bästa sätt när du slipper ägna tid åt telefonväxeln.

Vem använder Solunos telefonväxel?

Det är många olika företag som använder sig av Solunos telefonväxel. Något som de alla har gemensamt är att de fokuserar på modern teknologi och nutidens teknik. De vill ha effektiva och lösningar för sin telefonväxel och har därför valt den molnbaserade växellösning som Soluno erbjuder. Solunos telefonväxel är en mycket avancerad form av mobil växel. Man kan koppla till mjukvarutelefoner och föra olika typer av statistik. Man kan spela in kunderna som ringer in och sin egen personal och integrera olika typer av databaser. Solunos telefonväxel kan enkelt anpassas till telefonkonferenser och olika CRM-program.

För den som vill ha nöjda kunder

Med Solunos telefonväxel kan man också koppla in en funktion som kallas ”web callback”. Kunden behöver då inte sitta i telefonkö och vänta på sin tur utan blir uppringda av någon från ert företag. Kunden kan själv välja vilken tid och dag som den önskar bli kontaktad på. Kunden kan begära att bli uppringd via er webbsida eller genom att kontakta er via sms eller email. Denna tjänst är mycket populär och kunderna uppskattar den. Kunden känner sig respekterad eftersom ni värderar deras tid och inte vill att de ska sitta i telefonköer och vänta.

Kameraövervakning ökar

Kameraövervakning ökar

Ska man sätta upp kameraövervakning på allmän plats så måste man ansöka om tillstånd och dessa ansökningar har ökat stort de senaste femton åren. Lagen har ändrats och sedan några år tillbaka finns det större möjligheter att få använda kameraövervakning. Den nya lagen innebär att man bara behöver göra en anmälan till länsstyrelsen i det län där övervakningskameran ska sättas upp. Ska man till exempel sätta upp kameraövervakning vid en bankomat, butik eller parkeringshus behöver man nu för tiden inte ansöka om ett speciellt tillstånd, man har bara anmälningsplikt till länsstyrelsen. Vill du ha en kameraövervakning på annan allmän plats måste du dock ansöka om tillstånd. 

Har kameraövervakning effekt på brottsstatistiken? 

Det är alltid svårt att studera kameraövervakning och vilken effekt den egentligen har på brottsstatistiken. För att kunna dra några statistiska slutsatser så måste man ha ett stort antal övervakningskameror att studera. Polisen brukar vara positivt inställd till kameraövervakning eftersom det förenklar deras arbete. Det är alltid enklare att identifiera förövare och inbrottstjuvar om det finns bildmaterial att gå på. Brottsförebyggande rådet har gjort en del försök och studier, till exempel satte man upp kameraövervakning på två olika ställen i Stockholms innerstad för att undersöka om kamerorna hade en effekt på våldsbrotten men det var svårt att dra några säkra slutsatser eftersom studien var så liten. 

Kameraövervakning – ett arbetsredskap för polisen 

Det finns vissa belägg för att sexualbrotten faktiskt minskar om man sätter upp kameraövervakning. Polisen menar också att man kan avbryta våld och fickstölder tack vara kameraövervakningen. Bildmaterialet som finns sparat kan hjälpa polisen i många situationer. Genom att kolla igenom övervakningsfilmerna så blir det mycket enklare att gripa misstänka brottslingar. Filmerna fungerar också som bra bevismaterial vid en eventuell rättegång. Polisen har också fått tillgång till mycket mer kameraövervakning i många utsatta förorter som till exempel Rinkeby och Tensta de senaste åren. 

Kameraövervakning på arbetsplatser 

Ibland finns det arbetsplatser som behöver kameraövervakning av olika skäl. Hur det får gå till är noga reglerat i lag. Det räcker alltså inte att göra en anmälan till länsstyrelsen när man vill installera kameraövervakning på en arbetsplats. Det är inte förbjudet att sätta upp kameraövervakning men man måste vara noga med att informera personalen. Dels ska man berätta för personalen att kameraövervakning pågår, dels måste man sätta upp skyltar som tydligt informerar om kameraövervakningen. Det är viktigt att både anställda och kunder vet att de är filmade. Dold kameraövervakning är inte tillåtet. 

Hur man beställer kontorsstädning i Stockholm

Hur man beställer kontorsstädning i Stockholm

Många vill beställa kontorsstädning i Stockholm med omnejd. Det finns många fördelar att beställa kontorsstädning till sin arbetsplats. Själva processen att beställa och få kontorsstädning i Stockholm eller i andra städer i Sverige kan tyckas komplicerad. Många drar sig för att beställa kontorsstädning för de tänker att det är tidskrävande och svårt. Att beställa kontorsstädning behöver inte vara några konstigheter alls. Här i artikeln kommer vi att prata om hur man gör för att beställa kontorsstädning i Stockholm!

Vilken kontorsstädning man behöver

Det första steget i att beställa kontorsstädning handlar om att bestämma vad man behöver. Tänk noga över dina behov för kontorsstädning i Stockholm. Behöver du någon som städar ofta eller bara enstaka tillfällen? Om du jobbar för ett företag kan du prata med dem och se om de har några avtal. Om du bara behöver kontorsstädning som handlar om att dammsuga är en sak. Vissa behöver mer kontorsstädning i Stockholm. Se till att du har detta klart för dig innan du går vidare till nästa steg!

Vilken firma man ska välja för kontorsstädning

När du väl blivit medveten om den kontorsstädning du är i behov av är det dags att välja företag. Att välja företag för sin kontorsstädning är inte det lättaste. Du måste känna förtroende från de som arbetar med kontorsstädning i ditt kontor i Stockholm. Om någon ska komma in på din arbetsplats reguljärt måste det vara någon du känner förtroende för. Fråga runt och kolla recensioner om vilka företag som jobbar med kontorsstädning i Stockholm. Kolla vilka som är rekommenderade och jämför priser. Ibland kan det vara värt att betala lite mer för sin kontorsstädning. Det viktigaste är att aktören är pålitlig och seriös! Du kan jämföra avtal som gäller mellan de olika erbjudandena för att sedan välja.

Hur kontorsstädning i Stockholm fungerar i praktiken

När du beställt firma för din kontorsstädning och kommit överens om avtal kan du slappna av. Beroende på vilket intervall du vill ha kontorsstädning i Stockholm kommer de att komma olika ofta. Det är i många fall samma person som kommer och vid en tid som passar dig. Du kan anpassa till schema så att du inte är i kontoret när det städas om du vill. Beroende på hur du känner dig mest bekväm kan du anpassa din arbetsvecka. Kontorsstädning kommer att utföras och du kan slappna av på ditt städade kontor.

Banda med plast

Det är inte alltid lätt att veta vilken produkt som är bäst att använda när du har varor som ska skickas eller bevaras under längre tid. Det finns möjlighet att använda sig av kartonger och olika plastprodukter. Hur ska man veta vad som är bäst, mest miljövänligt och håller mina varor från att gå sönder under transport.

Plastband eller kartong

Det är som är bra med plastband är att det tål olika former av klimat, fukt och håller sig rent från damm. Medan packning av kartong lätt kan gå sönder vid fukt och olika väder typer. Plastband väger också betydligt mindre och är därför mer ekonomisk att skicka. Man kan lätt tro att genom att packa in med plast är det sämre för miljön. Men plastband kan lätt återvinnas till nya plastvaror. Därför är det viktigt att återlämna plasten vid en återvinningscentral. Återvinningscentraler kan hittas i nästan alla orter i Sverige.

Vart kan man inhandla plastband?

Plastband går att inhandla i olika affärer som är specialiserade på material. Man kan också köpa produkten online. Det är dock viktigt om du köper produkten online att du är säker på den storlek du behöver och vilket kvalité som du vill ha. Banden kan skilja sig i pris men man ska inte tro att det bandet som är dyrare är bättre. Det beror på vad du ska packa in och vilket typ av plastband du behöver. Om du har lättare produkter som ska skickas behövs troligen inte ett lika stark band utan du kan inhandla ett betydligt billigare. Som är gjort av en högre andel polyester. Så försök inte bli lurad av priset och betala ett mycket högre pris än vad du egentligen behöver. En annan fördel med plastband som inhandlas i en affär är att affären troligen kan hjälpa dig med själva inplastningen. Oftast kan en bandmaskin behövas. Om du inte ska plasta in väldigt mycket produkter kan denna maskin vara onödig att inhandla. Innan du använder bandmaskin är det också viktigt att du är säker på att du vet hur den används.

Är ett övervakat larm värt sitt pris?

Är ett övervakat larm värt sitt pris?

Säkerhetsföretag erbjuder olika nivåer av övervakning av ditt larm till olika priser. Den månatliga kostnaden för ditt säkerhetssystem varierar beroende på paket och utrustning. Enklare övervakning kan gå på cirka 100 till 300 kronor i månaden, medan kostnaden för övervakning av ett larm i en bostad med ett ökat skyddsbehov kan kosta uppemot 1 000 kronor i månaden. Även utformningen på avtalen varierar, men de flesta har en bindningstid på 36 månader. Detta skiljer sig dock åt kraftigt eftersom olika aktörer i branschen utformar sina avtal på olika sätt.

Ett larm utan övervakning kan i vissa fall vara ett bra alternativ för den som vill spara lite pengar, eftersom det inte kostar någonting att själv övervaka sitt system. Det finns dock många tjänster som tillåter självövervakning mot en avgift. Dessa tjänster brukar ha ytterligare funktioner för ditt larm, såsom på- och avlarmning på distans.

Det är bäst att utvärdera vilket behov av skydd din familj har. Om du redan bor i ett bostadsområde med bevakning dygnet runt, kan det säkert räcka gott med ett paket med mindre övervakning av ditt larm. Om du istället bor på en plats med hög brottslighet, bör du sannolikt välja ett mer komplett paket.

Detta påverkar kostnaden för ditt larm

Larm för hemmabruk har blivit alltmer sofistikerade med åren. Ju fler funktioner de har, desto dyrare är de. Övervakningskameror och säkerhetsbelysning som lyser upp uppfarten till din bostad är några exempel på funktioner som medför en ökad kostnad. Och de ökar inte bara kostnaden för utrustningen utan kanske även för installationen. Beroende på komponenternas komplexitet, till exempel kontrollpaneler, knappsatser och sensorer, desto högre eller lägre blir priset på ditt larmsystem.

Det finns så många olika tillbehör att välja mellan på marknaden och ju mer modern din utrustning är, desto fler tillbehör är kompatibla med denna. Säljare av larmutrustning kommer försöka intala dig att du behöver alla tillbehör som finns tillgängliga, även om verkligheten är en annan. Du bör därför ta reda på vad du faktiskt behöver och vad som fungerar bäst för dig. Ett övervakat larm är dock i regel värt sitt pris, för mer information rekommenderar vi att besöka Larmkollen.

Ta cykeln för en mer hälsosam livsstil

Ta cykeln för en mer hälsosam livsstil

Flera olika typer av cyklar – vanliga herrcyklar, damcyklar, racercyklar och mountainbikes har fått sig ett rejält uppsving de senaste åren. Det är inte ovanligt att man tar cykeln till jobbet, även om det är en lång distans man behöver åka för att ta sig dit. Så har det visserligen varit tidigare också, men på senare år har en medvetenhet om ett hälsosamt liv börjat sprida sig. Det här kommer med många fördelar. Rör man på sig mer i vardagen har man större sannolikhet att förskonas från en rad olika sjukdomar och besvär.

Vilken cykel ska du ha?

Om du funderar på att börja cykla lite mer är det en bra början att reda på vilken cykel det är som passar dig bäst. Ska du cykla till jobbet, gymmet eller mataffären? I sådana fall kanske du bör titta på klassiska herr- eller damcyklar. En nackdel med herrcyklar för det här syftet är att de ofta har sämre packningsmöjligheter. Visserligen brukar både dam- och herrcyklar ha pakethållare, men herrcyklar brukar sakna en korg där fram. Det finns dock modeller med båda pakethållare och korg där fram som är avsedd för herrar.

Racercykel

Om du däremot vill börja cykla mer i sportform, kan en racercykel passa bättre. Det som många uppskattar med racercykel avslöjas av namnet – det kan gå riktigt, riktigt fort. Tänk dock på att en racercykel inte lämpar sig bra för att köra på lite tuffare underlag. De bör köras på asfalt – men inte många mer underlag än så.

Mountainbike

Den som vill köra på tuffare underlag bör överväga en mountainbike. De kan i princip köras överallt – såväl i skogen som i staden. Även om de är mångsidiga, är det dock ingen cykel som kanske är optimal att ta till mataffären (såvida du inte behöver köra genom tuff terräng för att ta dig dit, vilket är osannolikt). En mountainbike har inte samma packningsmöjligheter som till exempel dam- eller herrcyklar. Pakethållare och korgar där fram finns inte på dem. Givetvis går det att lösa på andra sätt, till exempel genom att bära en bra ryggsäck.

Profilprodukter för alla företag

Profilprodukter för alla företag

Något som är gemensamt för nästan alla företag är att de behöver marknadsföra sig själva. Ett sätt  att arbeta med marknadsföring är via profilprodukter. En profilprodukt hjälper dig att göra avtryck på kunden, skapa goodwill. Inte alla men många företag erbjuder någon typ av profilprodukter till sina kunder. Det kan handla om en enkel karamell med företagets logga. Vissa går längre och delar ut tröjor eller liknande. Det gemensamma för profilprodukter är att de i flesta fall inte kostar pengar för den som ska använda produkten. Läs mer information här!

Profilprodukters användningsområden

Profilprodukter kan användas för att dela ut till potentiella kunder eller framtida partners. Många tänker på mässor när de hör ordet profilprodukt. Det är sant att det på mässor delas ut mänger med produkter. Profilprodukter kan användas på andra sätt också. Man kan till exempel använda sig av dem inom ett företag eller organisation. Det handlar om att visa en professionell bild utåt. Man står enade och har en gemensam front. Detta ger som sagt ett proffsigt intryck av besökare av företaget. De anställda kan också identifiera sig mer med sin arbetsplats. Det kanske är svårt att tro, men detaljer som dessa spelar stor roll!

Olika typer av profilprodukter

Det finns som bekant många olika typer av profilprodukter. Vad gäller de man delar ut hej vilt på mässor är de ofta inte särskilt dyra att köpa in. Se till att ha flera olika typer av profilprodukter för olika tillfällen. Det kan vara bra att ha mindre och billigare saker som karameller och pennor på mässor. Om det är en kund som du verkligen vill vinna över eller i mindre och viktigare sammanhang finns andra alternativ. Då kanske man till och med kan kosta på sig att ge bort ett paraply!

Tips för att välja rätt profilprodukt

Om du letar efter tips för profilprodukt gäller det först att veta vad du vill ha den till. Vill du vinna över kunder? Imponera på besökare? Boosta de anställda? En produkt som håller i många lägen är pennan. Du kan trycka upp pennor med loggan till ett billigt pris, men det gör många andra också. I vissa fall kan det vara bra att satsa lite på på något unikt. Att ha en unik profilprodukt som dessutom är användbar kan vara värt priset. Det finns många profilprodukter att hitta online. Beställ enkelt hem den produkt du gillar bäst med ditt företags logga. Sen är det bara att börja marknadsföra sig och profilreklam brukar vara populärt hos de allra flesta.

Hemlarm och hemförsäkring

Hemlarm och hemförsäkring

Vårt hem är där vi har alla våra värdesaker, vår familj och eventuella husdjur. Med andra ord är det extremt viktigt att vi känner oss säkra och trygga hemma och inte oroar oss för inbrottstjuvar. Inbrott kan dock hända vem som helst, man vet aldrig. Därför är det viktigt att maximera sina chanser att inte utsättas för inbrott och minska risken. Hur gör man det? Det gör man med hemlarm och hemförsäkring! Hur du ska gå tillväga med dessa två säkerhetsåtgärder berättar vi om i den här texten!

Hemförsäkring

Hur gör man för att hitta den bästa hemförsäkringen? Det finns två sätt att närma sig uppgiften. Antingen väljer man första bästa som poppar upp i huvudet, eller bara rutinmässigt från det bolag man har haft kontakt med tidigare. Och hoppas på det bästa. Eller så gör man noggranna efterforskningar för att hitta exakt den försäkring som uppfyller ens behov. Vilket av sätten du än väljer kan du känna dig trygg i att du får tillräckligt skydd för de stora delar som en hemförsäkring ska täcka, som inbrott, brand, rätts- och ansvarsskydd och reseskydd. Vissa har till och med hemlarm som ingår (eller som krav). Genom att undvika att falla för lockelsen som låga premier kan innebära minskar du också risken att välja en försäkring som inte är optimal för dig. Det kan låta som en självklarhet, men priset påverka våra beslut i hög grad. Titta istället på detaljerna och utgå hela tiden från din situation. Exempelvis hur mycket du reser och hur stort värde du har hemma. Glöm inte heller rättsskyddet, där det finns betydande skillnader mellan olika försäkringar.

Komplettera med hemlarm

Att ha en hemförsäkring är bra, men den kommer först till användande nät det redan är försent. Därför är det bra att lägga till ett hemlarm. Som vi redan nämnt innehåller vissa hemförsäkringar hemlarm. Andra har det som krav att den som tecknar hemförsäkringen måste skaffa hemlarm. Hemlarm har ett förebyggande syfte för inbrott: Om en tjuv ser säkerhetsbolagets märke på huset så väljer hen ett annat hus som inte är larmat. Och om olyckan ändå är framme och tjuven trotsar larmet finns det hjälp som är på väg blixtsnabbt: larmet går, kamerorna visar en okänd människa i huset och larmcentralen larmar väktaren och polisen som är på väg. Med andra ord tar larmcentralen hand om allt när du inte hinner eller inte är hemma.

Ta hjälp av flyttstädning i Stockholm

Ta hjälp av flyttstädning i Stockholm

Ska ni flytta? Utnyttja de många fördelarna med att anlita en firma för flyttstädning i Stockholm, så slipper ni extra stress vid er flytt och får ett garanterat gott resultat som alla är nöjda med.

Vi är visserligen, de flesta av oss, vana vid att städa vår egen lägenhet. Men det är få som inser hur pass grundlig städning som faktiskt behövs vid en flyttstädning. Även om du vanligtvis inte anlitar någon för att städa ditt hem kan vi rekommendera att anlita någon för just flyttstädning i Stockholm, så garanterar du att resultatet blir bra och att ingenting glöms bort.

Fördelar med att anlita någon för flyttstädning i Stockholm

En flyttstädning är inte som en vanlig städning. När du flyttstädar är det viktigt att allting blir helt rent, och att du inte missar något. Om du gör det är risken att du måste betala en avgift eller att du måste återvända och städa klart. Och hur som helst kommer inte de som ska flytta in efter dig vara nöjda om det inte är ordentligt städat. Dessutom brukar en flytt vara en ganska stressig aktivitet. Varför då inte göra det hela lite enklare genom att anlita någon av de städare som arbetar professionellt med flyttstädning i Stockholm.

Mycket att välja på

Om du letar efter någon som kan sköta flyttstädning i Stockholm finns det mycket att välja på. Du kan helt säkert hitta det pris och den lösning du behöver.

Hos de olika firmorna för flyttstädning i Stockholm kan du hitta prisförslag och olika standardlösningar för städningen. I slutändan är det förstås du som väljer vad som ska städas och hur mycket du vill betala för, men det kan vara bra att få hjälp och råd av de som har erfarenhet av flyttstädning i Stockholm.

Vad ingår i flyttstädning i Stockholm?

Som sagt är detta något ni själva väljer, men typiskt sätt kan detta ingå i en flyttstädning:

  • Rengöring av ytor, såsom väggar, skåp, kylskåp med mera.
  • Städning av köket, inklusive rengöring av ugn och fläkt.
  • Rengöring av golv.
  • Städning av badrum. 

Garanterat gott resultat

När du anlitar någon för flyttstädning i Stockholm kan de garantera ett gott resultat. Du anlitar någon med lång erfarenhet av städning som gör jobbet på bästa och mest effektiva sätt, utan att lämna någon smuts. På så vis blir både du och den som ska flytta in garanterat nöjda.